هر آنچه که باید در مورد سنگ سنباده رومیزی بدانید

هر آنچه که باید در مورد سنگ سنباده رومیزی بدانید

گاهی اوقات نیاز است تا با کمک ابزاری سطح قطعات را صاف کرده و تغییرات جزیی اما ضروری را در مرحله آخر در قطعه ایجاد نمایید که این کار با عنوان سنگ زنی شناخته می‌شود. در این زمان اولین گزینه‌ مدنظر ابزار تراش است؛ اما این ابزار را نمی‌توان برای تمام مراحل ساخت قطعه به کار برد‌. بنابراین نیاز است که ابزاری طراحی و تولید شود تا بتوان با کمک آن برخی مواقع تنها پرداخت‌های جزئی و سنباده زنی‌های سطحی را انجام داد. سنگ سنباده رومیزی دقیقا چنین ابزاری است که از گذشته‌های دور تا به امروز در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است. از همین رو در این مقاله به شما هر آنچه را که باید در مورد سنگ سنباده رومیزی بدانید، گفته شده است‌. 

سنگ سنباده رومیزی چیست؟

عملیات سنگ زنی به فرآیندی گفته می‌شود که مخصوص سایش و براده برداری است تا بتوان با استفاده از آن مواد اضافه را از روی قطعات و سطوح برداشته و از بین برد. در این عملیات، از سنگ سنباده رومیزی جهت سایش، شکل دهی و پولیش کاری استفاده می‌کنند. همچنین جهت تمیز کاری و تیز کردن انواع ابزار برش مانند چاقو، تبر و تیغ برش نیز این ابزار پرکاربرد را به کار می‌برند. علاوه بر تمام این موارد برای از بین بردن رسوبات ایجاد شده بر روی سطوح فلزی سنگ سنباده رومیزی را مورد استفاده قرار می‌دهند‌. 

انواع سنگ سنباده رومیزی کدام‌اند؟

انواع سنگ سنباده رومیزی کدام‌اند؟

هنگامی که قصد خرید سنگ سنباده رومیزی را از فروشگاه فروش ساینده سنگ در اصفهان را دارید، باید با انواع مختلف آن آشنا شده باشید. زیرا انواع این دستگاه بنا بر کاربردی که دارند، با یکدیگر متفاوت هستند. به طور معمول این ابزار را بر اساس اندازه سنگ دسته‌بندی می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت انواع سنگ سنباده رومیزی عبارتند از:

  1. سنگ سنباده رومیزی از نوع چندکاره 

اینکه یک ابزار بتواند چند عملیات ماشین‌کاری را پوشش دهد، برای هر کاربری جذاب و البته مهم به نظر می‌رسد. نام دستگاه سنگ سنباده رومیزی چندکاره نشان می‌دهد که این ابزار با قابلیت‌های زیادی که دارد، فرآیند ماشين‌كاری را ساده‌تر کرده است. به عنوان مثال می‌توان گفت چند عملکرد پولیش زنی، سنباده زنی و تراش‌کاری را می‌توان به طور همزمان با آن انجام داد. 

  1. سنگ سنباده رومیزی خرطوم دار

این سنگ سنباده رومیزی که خرطوم دار طراحی شده، می‌تواند به صورت برقی و چندکاره استفاده شود. بنابراین با خرید آن کاربران از تهيه ابزارهای گوناگون بی‌نياز خواهند شد. برای مثال با این ابزار چندکاره می‌توان مواردی چون سنباده زنی، سوراخ‌كاری، دريل كاری، پوليش زنی سطح و براده برداری را انجام داد. به علاوه به دلیل آنکه این سنگ سنباده با خرطومی منعطف طراحی شده است، می‌توان از آن برای انجام کارهای ظریف و بسيار حساس استفاده کرد. به این ترتیب این دستگاه امكان پوليش زدن در اين سطوح را مهيا کرده است. علاوه بر تمام این موارد در کارهایی مانند مجسمه سازی، تراشکاری، كاردستی، ساخت لوازم دندانپزشكی، انواع قالب‌گيری و…امکان استفاده از سنگ سنباده رومیزی خرطوم‌دار مهيا شده است. چنانچه سطح مورد نظر شما، سطحی کوچک باشد نیز امکان استفاده از این دستگاه وجود دارد. 

  1. سنگ سنباده رومیزی سه نظام دار 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  بررسی مواد شیمیایی مورد استفاده برای انواع سنگ

گاهی در عملیات سنگ زنی لازم است که قطعه مورد نظر بر روی دستگاه بسته شود و سپس فرآیند تراشکاری با دقت بیشتری انجام گیرد. سنگ سنباده رومیزی سه نظام دار با وجود سه نظام خود دقیقا برای این عملیات مناسب شده است. بنابراین می‌توانید از این دستگاه برای کارهای سبک و استفاده در صنایع آهنگری و نجاری استفاده کنید و آن را برای ایجاد سطوحی صاف و یا جهت حذف قسمت کوچکی از قطعه به کار ببرید. به علاوه این ابزار در دو مدل دستی و اتوماتیک در بازار موجود است که با توجه به نیاز کاربر خریداری می‌شود. 

چه نکاتی را باید در هنگام خرید سنگ سنباده رومیزی رعایت کرد؟

چه نکاتی را باید در هنگام خرید سنگ سنباده رومیزی رعایت کرد؟

انتخاب یک سنگ سنباده رومیزی مناسب برای بهبود کیفیت و ایمنی در کارهای نجاری، مکانیکی و سایر پروژه‌های DIY بسیار اهمیت دارد. در این انتخاب شما باید عوامل‌ کلیدی را درنظر بگیرید تا با کمک آن‌ها بتوانید انتخابی هوشمندانه داشته باشید که نیازهای خاص شما را برآورده سازد. این عوامل مهم به شرح زیر هستند:

  1. نوع چرخ سمباده 

یکی از جزئیات مهم در ساختار سنگ سنباده رومیزی، چرخ سنباده است. انواع مختلفی از چرخ‌های سمباده وجود دارند که کاربردهای گوناگونی دارند‌. مثلا برای از بین بردن مواد به سرعت از چرخ‌های با دانه‌بندی درشت و برای صیقل دادن و پرداخت سطح از چرخ‌های با دانه بندی ریز استفاده می‌کنند. این چرخ‌ها از موادی مانند الماس، کاربید سیلیکون، یا اکسید آلومینیوم ساخته شده‌اند که آن‌ها را برای کار با مواد مختلفی از فولاد تا چوب مناسب کرده است. 

  1. قدرت موتور 

آنچه که میزان قدرت و دوام دستگاه سنگ سنباده رومیزی را در برابر کارهای سنگین تعیین می‌کند، قدرت موتور است. هرچه یک موتور قوی‌تر باشد، می‌تواند سرعت ثابت حتی زمانی که فشار زیادی به چرخ وارد می‌شود را حفظ کند. بنابراین در پروژه‌هایی که نیازمند برداشتن مواد زیادی بوده یا برای مواد سخت‌تر که نیازمند فشار بیشتری هستند، این ویژگی اهمیت دارد. 

  1. اندازه و سرعت چرخ 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  لقمه ساب باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

اندازه چرخ از نظر تاثیر مستقیمی که بر نوع کار شما می‌گذارد، اهمیت پیدا می‌کند. برای پروژه‌های بزرگ‌تر و مواد سخت‌تر از چرخ‌هایی با اندازه بزرگ‌تر و برای کارهای دقیق‌تر و پیچیده‌تر چرخ‌های کوچک‌تر کاربرد دارند. به علاوه سرعت چرخ نیز حائز اهمیت خواهد بود. سرعت‌های بالاتر برای برداشتن سریع‌تر مواد مناسب هستند. در حالی که اگر بخواهید کار دقیق‌تری را ارائه دهید باید سرعت پایین‌تری را به کار بگیرید. 

کاربرد سنگ سنباده رومیزی در چیست؟

کاربرد سنگ سنباده رومیزی در چیست؟

  • اولین و مقدماتی‌ترین ترین کاربردی که می‌توان برای این دستگاه بیان کرد صاف کردن سطوح اجسام مختلف است.
  • سنگ سنباده رومیزی را ابتدا می‌توان در کاربردهای اصلی چون سایش، تمیزکاری و پولیش قطعات گوناگون به کار برد. این کاربردها، این دستگاه را جهت انجام عملیات سنگ زنی و استفاده از آن در صنعت سنگ مناسب کرده است. 
  • در زمینه‌های مختلف مانند کارهای صنعتی و غیرصنعتی می‌توان سنگ سنباده رومیزی را به کار برد. 
  • تمام صنایعی که درآن‌ها به فرایند‌های سایش، پولیش و تمیزکاری نیاز است از این ابزار استفاده می‌کنند. 
  • در زمان قدیم از این ابزار برای ساخت اسلحه و ابزارهای ابتدایی استفاده می‌شد و امروزه جهت انجام انواع کارهای ساده و پیچیده از ساینده سنگ به کار می‌رود. 
  • علاوه بر موارد بالا برای تیزکردن لبه چاقو نیز می‌توان سنگ سنباده رومیزی را به کار برد.
  • حتی در تولید پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها استفاده می‌شود. 
  • در صنعت نجاری نیز از آن برای تیز کردن تیغه‌ها و ابزارآلات دیگر استفاده می‌کنند.

جمع بندی 

در صنایع سنگ و یا دیگر صنایع صنعتی و غیرصنعتی از سنگ سنباده رومیزی برای صاف کرد سطوح اجسام مختلف استفاده می‌شود. این ابزار در انواع مختلفی با کاربردهای گوناگون طراحی و تولید می‌شود. شما باید هنگام خرید انواع این ابزار به معیارهای انتخاب دقت کنید و سپس انتخاب خود را انجام دهید تا بتوانید بر اساس نیاز خود خریدی مطمئن را داشته باشید.

سوالات متداول 

1. در عملیات سنگ‌زنی از سنگ سنباده رومیزی چه استفاده‌ای می‌شود؟

در این عملیات از سنگ سنباده رومیزی جهت سایش، شکل دهی و پولیش کاری استفاده می‌کنند.

2. در هنگام خرید سنگ سنباده رومیزی چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

هنگام خرید سنگ سنباده رومیزی به مواردی چون نوع چرخ سمباده، قدرت موتور و اندازه و سرعت چرخ دقت کنید.

3. علاوه بر صنایع مختلف در چه مواردی می‌توان سنگ سنباده رومیزی را به‌کار برد؟

گاهی برای تیز کردن لبه چاقو و یا حتی تولید پیشرفته‌ترین تلسکوپ‌ها می‌توان این دستگاه را به کار برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید