سنباده سنگ چیست؟ کاربردها و انواع سنگ سنباده

سنگ سنباده چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرداخت و شکل‌دهی به قطعات در صنایع مختلف نیاز به ابزارهای گوناگونی دارد که هر کدام از جنس‌های متفاوت ساخته می‌شوند. یکی از این ابزارها سنگ سنباده است. معمولا ذرات ساینده در کنار یکدیگر قرار گرفته و عملیات براده‌برداری خرد را انجام می‌دهند. حال آنکه یک سنباده از ذرات ساینده با چه جنس، ابعاد و مقاومتی تشکیل شده باشد، میزان براده‌برداری را مشخص خواهد کرد. بنابراین سنگ سنباد باتوجه به توانایی خود در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما هم اگر در صنایع مختلف مشغول به کار هستید و یا اینکه به این دسته از مشاغل علاقه دارید بهتر است سنباده سنگ را به‌خوبی بشناسید. در ادامه مقاله به شما گفته می‌شود که سنگ سنباده چیست و چه کاربردهایی دارد. بنابراين ادامه مطلب را از دست ندهید.

سنگ سنباده چیست؟

Corundite یا همان سنگ سنباده یک سنگ دانه‌ای با رنگ تیره است که از آن برای تولید پودر ساینده استفاده می‌کنند. این ساینده سنگ به طور عمده از آلومینیوم اکسید یا کرندوم تشکیل شده است. این ماده‌ی اصلی سپس با مواد معدنی دیگر مانند لعل‌های آهن‌دار، هرسینیت و مگنتیت و هم‌چنین تیتانیوم دی‌اکسید یا روتیل ترکیب می‌شود. حال اگر ساینده یک سنگ سنباده صنعتی باشد، انواع دیگری از مواد معدنی و ترکیبات مصنوعی مانند آجر منیزیتی، مولایت و دی‌اکسید سیلیسیم نیز دارد.

رنگ این ساینده مشکی و یا خاکستری تیره دیده می‌شود. به‌علاوه از کرندوم قهوه‌ای نیمه‌شفاف ضخیم‌تر است. چگالی نسبی آن نیز بین ۳.۵ تا ۳.۸ خواهد بود. علاوه بر این‌ها به دلیل آنکه می‌تواند مخلوطی از مواد معدنی باشد، هیچ سختی موس مشخصی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد. بنابراین به طور جداگانه می‌توان گفت سختی کرندوم ۹ و برخی از کانی‌های گروه اسپینل نزدیک به ۸ است. از طرفی دیگر هم سختی دیگر ترکیب‌ها مانند مگنتیت نزدیک به ۶ مشخص می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها کاربردهای مختلفی را می‌توان برای سنباده سنگ در نظر گرفت.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  لقمه‌های ساینده گرانیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربردهای سنباده سنگ

سنگ سنباده همان طور که پیدا است به عنوان وسیله‌ای برای ساییدن و سوهان کردن طراحی شده است. عملکرد اصلی این ساینده را می‌توان در انجام عملیات براده برداری خرد با استفاده از ذرات ساینده تعریف کرد. هم‌چنین می‌توان کاربردهای دیگری برای سنگ سنباده در نظر گرفت. این کاربردها به ترتیب زیر هستند:

کاربردهای سنگ سنباده
  1. آماده سازی و صاف کردن سطوح

یکی از کاربردهای ویژه برای سنگ سنباده آماده‌سازی سطح است. معمولا با استفاده از این ساینده سطح ناصاف و خشن را صاف و آماده می‌کنند. زیرا که لازم است قبل از آنکه سنگ را صیقل ببخشند و یا روکش صاف بر روی آن بکشند، سطح آن را آماده کنند. بنابراین قبل از انجام کارهایی مانند رنگ‌کاری و یا چسب زدن از سنگ سنباده استفاده می‌شود. این مراحل آماده‌سازی شامل از بین بردن لبه های ناهموار، سطوح ناهموار یا عیوب است. به این ترتیب است که سنباده سنگ از ابزارهای ایده‌آل صنایع مختلف مثل صنعت سنگ است. این ساینده‌ها با فرمولی طراحی شده‌اند که می‌توانند به سرعت و کارآمد این عیوب را از بین ببرند و سطحی صاف و یکنواخت را به وجود آورند. 

  1. تسهیل فرآیند صاف کردن لبه‌ها

علاوه بر آماده‌سازی سطوح برای انجام کارهای مختلف، می‌توان با استفاده از سنگ سنباده فرآیند صاف کردن لبه‌ها یا گوشه‌های دال‌های سنگی در طول ساخت را تسهیل نمود. نمونه‌ای از سنگ‌های سنباده‌ای که از مواد سخت و البته باکیفیت ساخته می‌شوند قادر هستند که لبه‌های تیز را که به طور بالقوه می‌توانند باعث آسیب شوند را از بین ببرند. بنابراین حضور آن در صنایع مختلف ضروری به نظر می‌رسد‌‌.

  1. دیگر کاربردهای سنگ سنباده 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  لقمه ساینده ماربل در کجا استفاده می شود؟

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان کاربردهای زیر را نیز برای سنباده سنگ برشمرد: 

  • یکدست نمودن سطوح
  • از بین بردن زبری و زوایای اضافی
  • از بین بردن لایه اکسید شده
  • پرداخت و برق انداختن سطح کار
  • پولیش کردن خودرو 
  • تولید ظروف آشپزخانه 
  • قابلمه چدنی 
  • قابلمه تفلون 
  • تولید قاشق و چنگال

جمع بندی 

سنباده سنگ از نمونه ساینده‌های موجود در صنایع مختلف است که برای پرداخت و شکل‌دهی به قطعات یک ابزار ویژه به حساب می‌آید. این ابزار از مواد مختلفی با سختی‌های متفاوت ساخته می‌شود تا بتوان از آن در سنباده‌ کردن سطوح مختلف، صاف و براق نمودن سنگ‌ها، پولیش و… استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت سنگ سنباده از ابزار ضروری در صنعت سنگ است. 

سوالات متداول 

1. سنگ سنباده چیست؟

ساینده سنگی که از تعدادی ذرات سخت، تیز و ساینده تشکیل شده است تا با کمک اثر حرکت و دوران آن بر روی سطوح، براده‌برداری خرد  به میران متفاوت را انجام داد، سنگ سنباده می‌گویند. 

2. عوامل موثر در کارایی سنباده سنگ کدام‌اند؟

جنس ذرات سازنده، میزان سختی، اندازه و برش ذرات و نوع چسبی که برای کنار هم قرار گرفتن آن‌ها استفاده می شود، مشخص خواهد کرد سنگ سنباده در چه کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.

3. کاربرد سنگ سنباده در چیست؟

علاوه بر اصلی‌ترین کارکرد یعنی براده‌برداری، از سنباده سنگ در آماده‌سازی سطح، از بین بردن زوایای اضافی، پولیش، تولید مواد مختلف و… استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید