ساینده سنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

ساینده سنگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

ممکن است در یک کارگاه جواهرسازی یا تولید محصولات سرامیکی فعالیت کنید و ابزارهای برشتان دیگر مثل سابق توانایی نداشته باشند. اینجاست که محصولی با نام “ساینده سنگ” در جهت رفع و حل تمامی این مشکلانت به میدان می‌آید. احتمالاً شما هم این اسم برای اولین بار به گوشتان می‌خورد و درباره این که چیست و چگونه کار می‌کند اطلاعی ندارید. به همین علت تصمیم داریم امروز با صحبت درباره این محصولات به شما در انتخاب ساینده مناسب و رسیدن به هدف دلخواهتان کمک کنیم. پس این مقاله را از دست ندهید.

ساینده سنگ چیست؟

ساینده سنگ چیست؟

ساینده سنگ را می‌توان اغلب از جنس مواد معدنی دانست که برای شکل‌دادن و یا تکمیل قطعه کار از طریق صیقل‌دادن، ساییدن، تمیزکردن، حذف مواد جامد معمولاً با مالش و یا با ضربه استفاده می‌شوند. این مواد با سختی و چگالی مشخص خود سنگ‌ها را از طریق  برداشتن خود ماده، صیقل داده و برای پردازش آماده کنند. به طور مثال یکی از رایج‌ترین کاربردهای ساینده سنگ صیقل دادن سنگ و یا پولیش آن است. از آنها می‌توان برای بسیاری از اهداف و عملیات های صنعتی دیگر نیز استفاده کرد.

ساینده‌ها بر اساس سختی، اندازه دانه و مواد به کاررفته در ساخت آنها طبقه‌بندی می‌شوند. هر نوع ساینده نتیجه نهایی مخصوص به خود را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه انتخاب ساینده سنگ مناسب برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان ضروری است. برای ساخت ساینده‌های سنگ هم می‌توان بلورهای کانی‌های سختی که در طبیعت یافت می‌شوند را به کاربرد و هم از مواد مصنوعی استفاده کرد. برای خرید ساینده سنگ به فروشگاه بسپا مراجعه کنید.

اصلی‌ترین ویژگی ساینده سنگ

مهم‌ترین خصوصیت یک ساینده سنگ را می‌توان سختی آن دانست به طوری‌که برای سایش کاربردی دانه‌های ساینده باید به طرز قابل‌توجهی سخت‌تر از مواد سازنده قطعه کار باشند. این مواد را می‌توان بر اساس سختی در دودسته ساینده‌های معمولی و سوپر ساینده‌ها طبقه‌بندی کرد. از زمان پیدایش این سازه‌ها، در کارخانه تولید سنگ ساینده  از مواد ساینده معمولی استفاده ‌شده است. آن ها از موادی تولید شده‌اند که به طور طبیعی بر روی زمین وجود داشته، در دسترس و ارزان هستند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  راهنمای ضروری برای سولفات منیزیم: خواص، کاربردها و فواید

ساینده‌های معمولی می‌توانند بیشتر مواد را به خوبی صیقل دهند. سوپر ساینده‌ها بسیار سخت‌تر از ساینده‌های معمولی بوده و ازآنجایی‌که بسیار گران‌تر هستند، زمانی استفاده می‌شوند که ساینده‌های معمولی پاسخ‌گوی نیاز صنعت گران نباشد. ساینده‌های معمولی کانی‌هایی مانند کوارتز پودری و سفید، سیلیکات‌های قرمزرنگ، اکسید آلومینیوم که سیاه و بسیار سخت است، فلدسپات، گرانیت، میکا، پرلیت، سنگ‌پا، گچ، خاک رس، دیاتومیت، دولومیت، اکسیدهای آهن و کانی‌هایی مانند اربید سیلیکون، نیترید بور، تیتانات باریم، کاربید بور، فسفات کلسیم، اکسید سریم، اکسید کروم، خاک رس و الماس سوپر ساینده‌ها را شامل می‌شوند.

تاریخچه

اولین بار انسان‌ها برای شکل‌دادن سنگ‌ها از مواد ساینده استفاده کردند و توانستند با صیقل دادن آنها سلاح و ابزارهای موردنیاز خود برای کشاورزی را تهیه کنند. در کتب قدیمی از سنگی با نام شامیر ذکر شده که احتمالاً نوعی سازنده سنگ طبیعی بوده است. همچنین نقاشی‌های مصر باستان نیز نشان می‌دهند در آن زمان از مواد ساینده برای صیقل دادن جواهرات، گلدان‌ها، معبدها و غیر استفاده می‌شده است در فلورلانس یک مجسمه به نام “سایر” در گالری اوفیزی یک ساینده سنگ طبیعی با شکل‌های نامنظم را نشان می‌دهد که برای تیز کردن چاقو و از آن استفاده می‌شده است.

می‌توان گفت که شن، ماسه و تکه‌های پوست به عنوان ساینده انسان‌های اولیه مورداستفاده قرار می‌گرفتند. سال‌ها بعد صنعتگران تلاش کردند که دانه‌های ساینده را با چسب‌های خام به پشتی‌های انعطاف‌پذیری بچسبانند تا بتوانند ثابت باشند. ساینده‌های اولیه واقعی تیزی بودند؛ ازاین‌رو قرن نوزدهم محصولات ساینده مانند ماسه‌سنگ طبیعی دیگر نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای صنعت که در آن زمان در مهم‌ترین دوران رشد و توسعه خود قرار داشت، باشد. درست قبل از آغاز قرن بیستم یک مخترع آمریکایی روشی را برای ساخت کاربید سیلیکون در کوره‌های الکتریکی کشف کرد و در سال ۱۹۵۵ شرکت جنرال موفق به تولید الماس مصنوعی که یک ساینده مشهور است شد. الماس مصنوعی مانند دیگر ساینده‌های مصنوعی نسبت به نمونه‌های طبیعی در بسیاری از کاربردها برتری دارد. به جز الماس طبیعی، بیشتر ساینده‌های موجود طبیعت از نظر خواص بسیار قابل‌تغییر هستند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  هر آنچه که باید در مورد کفسابی بدانید
دستگاه ساینده سنگ چگونه کار می‌کند؟

دستگاه ساینده سنگ چگونه کار می‌کند؟

تقریباً می‌توان گفت که ساینده‌ها برای ساخت هر محصولی که امروزه تولید می‌شود ضروری است. همه فرایندهای سایشی در شرایطی مانند سرعت پایین و با استفاده از سرعت‌های برش کمتر و فشار کمتر برای به حداقل رساندن گرما صورت می‌گیرند که منجر به کنترل سطح، اندازه و هندسه سنگ می‌شوند. عملیات سایش سنگ با فشار دادن ذرات ساینده یا دانه‌ها به سطح قطعه کار عمل می‌کند تا هر ذره مقدار کمی از مواد را از بین ببرد.

این کار را می‌توان به فرایند تراشکاری نیز تشبیه کرد؛ زیرا هر یک از ذرات ساینده مانند یک ابزار برش مینیاتوری عمل می‌کنند. برای سایش سنگ‌هایی مانند گرانیت و مرمر طبیعی که قابلیت جلا بالایی داشته و به عنوان سنگ تزئینی در نمای ساختمان‌ها به کار می‌روند از سری‌های سنگ‌زنی مخصوص استفاده می‌کنند. این سری‌ها فشار بین سنگ‌ها و ساینده را افزایش داده و در نتیجه فرایند صیقل‌دادن راحت‌تر انجام می‌شود. اصلی‌ترین نکته در صیقل‌دادن سنگ‌ها این است که سطح سنگ را با استفاده از یک توری ریزتر از مواد ساینده تا زمانی که سنگ به درخشندگی طبیعی خود برسد سایش داده شود. 

سخن پایانی

در آخر انتخاب یک ساینده سنگ به کیفیت و کمیت کار انجام شده توسط ساینده در واحد هزینه بستگی دارد. هزینه استفاده از یک ساینده مصنوعی می‌تواند بسیار بیشتر از یک ساینده طبیعی باشد، اما ماده معدنی مصنوعی ممکن است کار بسیار بهتری انجام دهد و آن‌قدر سریع‌تر انجام دهد که هزینه نهایی کمتر باشد. به همین دلیل است که امروزه ساینده‌های مصنوعی تا حد زیادی جایگزین ساینده‌های طبیعی شده‌اند.

سوالات متداول

انواع سنگ‌های ساینده کدامند و ویژگی‌های هرکدام چیست؟

انواع سنگ‌های ساینده عبارتند از: سنگ ساینده طبیعی، سنگ ساینده با پایه رزینی، سنگ ساینده با پایه ویتریفاید و سنگ ساینده الماسه. هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کاربرد سنگ‌های ساینده در صنعت چیست؟

سنگ‌های ساینده برای صیقل، برش، تراش و صاف کاری انواع فلزات، چوب، شیشه و سرامیک در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

چرا استفاده از سنگ‌های ساینده مرغوب با کیفیت اهمیت دارد؟

سنگ‌های باکیفیت باعث کارایی و بهره‌وری بیشتر، جلوگیری از آسیب رساندن به قطعه کار و دوام و عمر بیشتر خود سنگ می‌شوند.

1 دیدگاه

  • مطلب بسیار خوب بود. سبک نوشتاری شما جذاب است و از تحقیقات دقیق و منابع قوی برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کنید. تلاش شما در ارائه محتواهای ارزشمند را به شدت تحسین می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید