انواع لقمه ساب سنگ کدام‌اند و چه کارایی دارند؟

انواع لقمه ساب سنگ کدام‌اند و چه کارایی دارند؟

هر صنعت ابزارها و لوازم مخصوص به خود را دارد تا بتواند به عملکرد خود در هر زمینه‌ای ادامه دهد. انواع لقمه ساب یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت سنگ‌بری محسوب می‌شوند که برای براق و تمیز کردن سطح روی سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدیهی است که به دلیل تنوع فوق العاده گسترده موجود در میان سنگ‌ها، بایدی لقمه‌های مختلف و متنوعی هم در نظر گرفت تا بتوان سطوح مختلف را کاملا صاف و صیقلی کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع لقمه ساب سنگ آشنا شده و اطلاعات کاملی درباره آن‌ها به دست آوریم.

تعریف لقمه ساب سنگ

لقمه ساب سنگ بر اساس نوع سنگ و نیاز کاربر، در صنعت سنگ‌بری در مدل‌های مختلف و متنوعی ساخته شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین هدف استفاده از این قطعات، صیقل دادن، براق کردن و تمیز شدن سطوح سنگ‌ها و از بین بردن ایرادات موجود در آن‌هاست. با استفاده از این لقمه ساب ها، می‌توان در زمان به مراتب کوتاه‌تری و با صرف هزینه محدودتر، فرایند تمیز کردن سنگ را اجرا کرد. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم این لقمه‌ها در اقدامات دیگری مانند کفسابی، ساختمان سازی و … نیز مورد استفاده قرار گرفته و جزء مهم‌ترین ابزار محسوب می‌شوند.

تعریف لقمه ساب سنگ

آشنایی با انواع لقمه ساب ها

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، امروزه فروش ساینده سنگ در اصفهان، بر اساس نوع سنگ و نیاز کاربر، در مدل‌ها و انواع مختلفی انجام می‌شود و شما به سادگی می‌توانید به این قطعات دسترسی داشته باشید. در این بخش با ما همراه شوید تا چند نمونه از اصلی‌ترین انواع لقمه ساب را به معرفی کنیم.

لقمه ساب سنگ فرانکفورتی ایتالیایی

از این نوع لقمه سنگ معمولا برای صاف و صیقلی کردن سطوح سخت و بسیار بادوام مانند سنگ‌های گرانیت، مرمریت، تراورتن و … استفاده می‌شود. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این ساینده‌ها می‌توانیم به مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت، سایش و همچنین دوام و طول عمر بالا اشاره کنیم. بر این اساس شما می‌توانید برای انواع سطوح بزرگ و کوچک، به راحتی و با اطمینان خاطر از این محصولات استفاده کنید.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  سنگ ساب و ساب سنگ ساختمان چطور انجام می شود؟

لقمه ساب سنگ اسیدی

یکی دیگر از انواع لقمه ساب که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، لقمه‌های اسیدی هستند. این لقمه‌ها در اغلب واقع برای تمیز کردن سنگ‌های سفید و روشن مورد استفاده قرار گرفته و اثرگذاری بالایی دارند. لقمه‌های اسیدی به دلیل اسیدیته بالا، می‌توانند اثرگذاری بالایی برای پاک کردن مواد شیمیایی خاص و پاک کردن انواع لکه‌های موجود بر روی سنگ دارند. از این رو می‌توان از آن‌ها برای سنگ‌های روشنی مانند مرمریت، تراورتن و … استفاده کرد.

لقمه ساب سنگ

لقمه ساب فرانکفورتی ترک

در صورتی که سطح مورد نظر شما نرم و حساس باشد، باید به سراغ ساینده سنگ‌های مخصوص بروید. لقمه‌های فرانکفورتی ترک برای سنگ‌های آهکی و گچی مناسب‌ترین گزینه محسوب می‌شوند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این مدل سنگ می‌توانیم به حساسیت کمتر به فشار، پایداری بسیار بالا و همچنین استفاده ساده از آن اشاره کنیم.

لقمه ساب اپوکسی

همان‌طور که از عنوان این سنگ ساب مشخص بوده، برای صاف و تمیز کردن سطوح اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنگ‌ساب ویژگی‌های خاصی مانند طول عمر بالا، ضد خوردگی و … داشته که برای استفاده در سطوح بزرگ و کوچک مناسب و کاربردی هستند.

لقمه ساب فرانکفورتی گوهره

اگر به دنبال یک لقمه سنگ مناسب هستید که بتوانید برای سطوح و سنگ‌های لوکس و گران بها از آن‌ها استفاده کنید، بهترین گزینه لقمه فرانکفورتی گوهره است. از این سنگ برای مرمریت گوهره، تراورتن گوهره و … از این ساینده سنگ استفاده می‌شود. با این سنگ می‌توان تا حد زیادی باعث براق و صاف شدن سنگ شد. این مدل ساینده در برابر سایش و آسیب‌های مختلف، مقاومت بسیار بالایی داشته و عمر مفید آن نیز طولانی است.

لقمه ساب لاکی

در صورتی که سنگ مورد نظر شما کدر و مات باشد، باید از لقمه‌های لاکی برای صیقلی کردن آن استفاده کنید. از این مدل سنگ می‌توان برای انواع سطوح بزرگ و کوچک استفاده کرد و در نهایت نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

لقمه ساب گرانیت

یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌هایی که برای انواع لقمه ساب سنگ که مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع گرانیتی بوده که به شکل ذوزنقه طراحی می‌شود. بر روی این سنگ از درب پلاستیکی قرار می‌گیرد. لقمه‌های گرانیت دسته‌بندی مخصوص به خود را دارند که یکی از آن‌ها لقمه‌ها منیزیتی است. این لقمه با عنوان سیمانی هم شناخته شده که با نوع خاصی از سیمان ساخته می‌شود. این سیمان به سیمان سورل معروف بوده و در آن از اکسید منیزیم استفاده می‌شود.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  کاربرد ساینده سنگ در صنعت سنگ

دسته دیگری از لقمه‌های گرانیتی، لقمه ساب های لوکس هستند که برای پولیش و ظریف‌کاری نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کار بردن این سنگ‌ها باعث می‌شود نتیجه نهایی کاملا صاف و صیقلی باشد. در ساخت این سنگ از رزین استفاده شده و تفاوت زیادی با مدل قبلی دارد.

لقمه ساب

لقمه ساب ماربل

این لقمه‌ها هم طراحی به شکل ذوزنقه داشته و در دو نوع شیاردار و بدون شیار ساخته می‌شود. این لقمه ساب ها نیز در دو نوع منیزیتی و اسیدی طراحی و ساخته می‌شوند. مدل منیزیتی شباهت بسیار بالایی با نوع منیزیتی گرانیتی دارد. تنها تفاوت اصلی موجود در میان آن‌ها در طراحی شکل ظاهری ساینده سنگ است. لقمه‌های اسیدی ماربل در سه نوع سوپر لوکس، اسیدی و شوینده دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در مراحل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لقمه‌های اسیدی برای سایش سنگ‌های نرم مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل دارا بودن مواد اسیدی، تمام برآمدگی‌های موجود را از بین می‌برند لقمه سوپر لوکس برای سایش نهایی سنگ‌ها استفاده می‌شود. ساینده شوینده هم می‌تواند مواد اسیدی باقی‌مانده بر روی سنگ‌ها را به صورت کامل از بین ببرند.

لقمه ساب چرمی

همان طور که از عنوان این مدل لقمه سنگ مشخص بوده، برای تولیدی سنگ‌های چرمی از این محصول استفاده می‌شود. این لقمه‌ها به عنوان برس و فرچه هم شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این لقمه می‌توان طراحی مانند چرم بر روی سنگ ایجاد کرد.

سخن پایانی

در صنعت سنگ‌بری ابزارها و لوازم مختلفی برای برشکاری سنگ‌ها وجود دارد که باید از آن‌ها در موقعیت‌های مناسب استفاده کرد. یکی از لوازم کاربردی و مهم در این زمینه، ساینده سنگ بوده که در مدل‌های مختلفی وجود دارد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی انواع لقمه ساب سنگ پرداختیم تا اطلاعات کاملی درباره اصلی‌ترین ویژگی‌های و مشخصه‌های آن‌ها به دست آورید.

سؤالات متداول

1. کدام لقمه سنگ برای سنگ‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

لقمه ساب فرانکفورتی گوهره برای این دسته از سنگ‌ها، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

2. از کدام لقمه می‌توان برای سنگ‌های حساس استفاده کرد؟

لقمه ساب فرانکفورتی ترک برای سنگ‌های حساس مانند مدل‌های آهکی و گچی استفاده می‌شود.

3. هدف از استفاده از ساینده سنگ‌ها چیست؟

از ساینده سنگ برای ایجاد سطح صاف و صیقلی و از بین بردن انواع برآمدگی‌ها استفاده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید