سنگ ساب و ساب سنگ ساختمان چطور انجام می شود؟

مراحل سنگ سابی چطور انجام می شود؟

انسان با گذر زمان و افزایش سن رو به کهولت و فرسودگی می‌رود. ساختمان نیز چنین مکانیزمی دارد و با گذر زمان کهنه و فرسوده می شود و مواد متشکله آن رو به فرسودگی می گذارد. بنابراین بعد از مدتی به بازسازی و ترمیم احتیاج پیدا می‌کند. یکی از عملیات‌هایی که در بازسازی ساختمان‌های قدیمی انجام می‌گیرد، سنگ سابی است. در ادامه مقاله مراحل سنگ سابی برای شما مورد بررسی قرار می‌گیرند تا بیشتر با این مکانیزم و نتيجه‌ی آن آشنا شوید.

سنگ ساب چیست؟

معمولا کف ساختمان‌ها طی گذر زمان دچار ترک شده و به دلیل حمل وسایل سنگین، تغییرات دما و غیره ظاهر زیبای خود را از دست می دهند. بنابراین با کمک سنگ سابی می‌توان کف ساختمان را به حالت اولیه خود و حتی زیباتر از قبل برگرداند. سنگ سابی در واقع برق انداختن، هم تراز کردن و از بین بردن خش‌های روی سرامیک و سنگ های کف ساختمان است. بنابراین طی مراحلی که با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود، حدود چند میلی‌متر از سطح رویی سنگ را می‌سابد. به این ترتیب در بر طرف کردن ناهمواری، رفع عیوب سنگ و ایجاد درخشندگی فوق العاده در سنگ از مراحل سنگ سابی کمک می‌گیرند.

تمیز کردن سطوح کف ساختمان 

تمیز کردن سطوح کف ساختمان 

اگر بر روی سنگ کف ساختمان اسید، آبلیمو، سرکه، چسب یا رنگ ریخته شود، این سنگ سابی است که این موارد را برطرف خواهد کرد. بنابراین چنانچه سنگ و نمای داخلی ساختمان کهنه شده باشد، می‌توان با کفسابی و یا سنگ سابی درخشندگی را به آن بازگرداند. این عمل مراحلی دارد که قبل از شروع آن‌ها نیاز به تمیز کردن سطوح است. باید سطوح مدنظر از هرگونه کثیفی پاک شود و قبل از شروع مراحل سنگ سابی آشغال های حجیم، گرد و خاک، بقایای ساخت و ساز و… از روی سطوح برداشته شود. این عمل موانع بر سر انجام کار را از بین برده و به فعالیت شما سرعت بیشتری می‌بخشد.

مراحل انجام ساب سنگ کف ساختمان 

پس از تمیزکردن سطوح مراحل سنگ سابی با کمک ساینده سنگ و انواع ابزارهای مخصوص کفسابی انجام می‌گیرند. این مراحل به ترتیب زیر هستند:

  • مرحله اول: برای رفع پستی و بلندی سنگ‌ها از ساب‌زنی با لقمه ۳۰ یا ۴۶ کع لقمه‌ای بسیار زبر است استفاده می‌کنند. 
  • مرحله دوم: درجهت کم کردن زبری با لقمه ۶۰ یا ۸۰ ساب‌زنی قبل را کامل کرده و برای یکدست شدن بیشتر سطح تلاش می‌کنند.
  • مرحله سوم: در این مرحله دو کار باید انجام گیرد. رزین و بتونه اضافی را برمی‌دارند و هم‌چنین لازم است که آن‌ها را با سنگ هم‌سطح کنند. این عملیات را با استفاده از لقمه ۱۲۰ انجام می‌دهند.
  • مرحله چهارم: این مرحله از مراحل سنگ سابی اجرای کفسابی با لقمه ۲۰۰ برای آماده‌سازی سنگ است. این آماده‌سازی جهت انجام عملیات پرداخت ساب صورت می‌گیرد.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از لقمه لاکی برای از بین بردن تمامی خط‌های باقی مانده از ساب‌های قبلی استفاده می‌شود. 
  • مرحله ششم: لقمه ۶۰۰ در مراحل سنگ سابی در مرحله ششم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام مراجعه به فروشگاه‌های فروش سنگ ساب در اصفهان دقت داشته باشید که این لقمه از شماره‌های قبلی نرم‌تر است. بنابراین هنگام سمباده نرم‌تر از آن استفاده می‌کنند. 
  • مرحله هفتم: ساب‌زنی این‌بار با لقمه ۸۰۰ انجام می‌شود. در مکان‌هایی که مراحل با قیمت کمتری از حد معمول کار کفسابی انجام می‌گیرند از این شماره لقمه‌ها استفاده نخواهد شد.
  • مرحله هشتم: این مرحله از مراحل سنگ سابی با لقمه ¾ انجام می‌گیرد.
  • مرحله نهم: این مرحله از مراحل اختیاری است و در صورت تمایل مشتری انجام می شود. به این مرحله نانو‌ساب گفته می‌شود که از نفوذ مواد شیمیایی به داخل سنگ و درزها جلوگیری به عمل می‌آورد. 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  لقمه ساینده ماربل در کجا استفاده می شود؟
نکات مهم در سنگ سابی که باید به آن توجه کرد

نکات مهم در سنگ سابی که باید به آن توجه کرد

بهتر است در مراحل سنگ سابی نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 

  • شروع ساب از لقمه ۶۰‌ جهت انجام کفسابی سنگ تراورتن است. 
  • هنگامی که قرار است مراحل سنگ سابی در سطح کف ساختمان انجام شود، باید اثاثیه ساختمان برای مدت کوتاهی به مکان دیگری منتقل گردد. زیرا هنگان انجام کار احتمال کثیف شدن اثاثیه وجود دارد و از طرفی دیگر وجود اثاثیه مانعی برای اجرای مراحل خواهد بود. 
  • حال اگر کفسابی در پارکینگ انجام شود، لازم است ماشین‌ها و وسایل دیگر از پارکینگ خارج گردند. این خروج اتومبیل‌ها باید یک روز قبل از شروع مراحل سنگ سابی صورت بگیرد.
  • لازم است رفت و آمد ساکنین ساختمان از یک منطقه مشخص انجام گیرد. این عمل ضمن راحتی ساکنین ساختمان، مزاحمت برای کارگران را نیز کاهش می‌دهد. 
  • قبل از شروع کار حتما کفساب را نسبت به لقی سنگ‌ها آگاه کنید و حتما به او اطلاع دهید. زیرا احتمال شکستن سنگ لق در زیر دستگاه سنگ سابی وجود دارد.
  • فرش، موکت و یا اشیایی همچون گلدان را از روی پله‌ها و جاکفشی را هنگام اجرای مراحل سنگ سابی حتما جمع‌آوری کنید.
  • اگر چنانچه در بخشی از پارکینگ ساختمان یا کف منزل، اسید یا ماده‌ای ریخته شده باشد لازم است به میزان یک میلی متر یا حداکثر دو میلی متر از سطح لایه سنگ برداشته شود. زیرا باید رد آن از بین برود و دیگر اثری بر روی سنگ باقی نگذارد. 

جمع بندی 

هرچه از عمر ساختمان‌ها بگذرد، رو به فرسودگی می‌روند و کهنه می‌شوند. بنابراین نیاز است که با سنگ سابی جلا و درخشش اولیه را به آن‌ها بازگرداند. برای این کار باید مراحل سنگ سابی توسط یک کفساب به طور دقیق و صحیح انجام گیرد. به این ترتیب است که ناهمواری‌ها و خط و خش سنگ‌های کف ساختمان برطرف شده و سنگ‌ها جلا می‌گیرند. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  ساب سنگ با فرز چگونه انجام می شود؟

سوالات متداول 

1. در چه شرایطی از مراحل سنگ سابی استفاده می‌کنند؟

هنگامی که بر روی سنگ اسید، آبلیمو، سرکه، چسب یا رنگ ریخته شود و سنگ‌ها کهنه و فرسوده شوند، مراحل سنگ سابی آن‌ها را به حالت اولیه برمی‌گرداند.

2. اولین مرحله از مراحل سنگ سابی کدام است؟

اولین مرحله برای شروع کار تمیز کردن سطوح از هرگونه کثیفی و آلودگی است که موانع کار را از بین می‌برد و به‌کار سرعت می‌بخشد.

3. مرحله نانوساب از مراحل سنگ سابی چیست؟

این مرحله که قدم نهم مراحل سنگ سابی است به‌معنای جلوگیری از نفوذ مواد شیمیایی به داخل سنگ و درزها است که به اختیار مشتریان انجام می‌گیرد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید