لقمه ساب چیست؟ کاربرد و انواع لقمه سنگ ساب ها

آشنایی با انواع لقمه ساب و کاربرد هریک از آنها

از ابزارهای مهم در صنعت سنگبری انواع لقمه ساب است که از این ابزار در صیقل، براق کردن و تمیز کردن سطوح سنگ‌ها استفاده می‌کنند. لقمه ساب‌ها از دیسک‌های سنگی با دانه‌بندی و سرعت‌های مختلف بهره می‌گیرند تا سطح سنگ صاف و براق شود. این ابزار بسیار متنوع‌تر و گسترده‌تر از آنچه که فکر کنید تولید و به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین در ادامه مقاله شما با لقمه ساب و انواع آن‌ها آشنا خواهید شد و کاربرد هر یک را می‌شناسید تا با آگاهی بیشتری از این ابزار در شغل خود بهره ببرید. 

لقمه ساب چیست؟

لقمه ساب در صنعت سنگبری براساس نوع سنگ و نیاز کاربر در انواع مختلف و با دانه‌بندی‌های متفاوتی تولید می‌شود. این ابزار معمولا در صیقل دادن و براق و تمیز کردن سطوح سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه می‌توان قابلیت صرفه‌ جویی در زمان و هزینه را به لقمه ساب‌ها اضافه کرد. بنابراین کاربرد لقمه ساب به عنوان یک ابزار اصلی در صنعت سنگ بری، کفسابی، ساختمان سازی و… است. 

انواع لقمه ساب و کاربرد آن‌ها 

انواع لقمه ساب و کاربرد آن‌ها 

لقمه ساب به عنوان یک ساینده سنگ با توجه به نوع سنگ و نیاز کاربر به سه نوع گرانیت، ماربل و چرمی تقسیم‌بندی می‌شود. هرکدام از این انواع نیز زیر مجموعه‌های خود را دارند که برای کاربردی مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع لقمه ساب‌ها عبارتند از:

  1. لقمه ساب گرانیت

لقمه ساب گرانیت شکلی شبیه به ذوزنقه دارد و بر روی آن یک درب پلاستیکی قرار گرفته است. برای قرارگیری صحیح در از گیره دستگاه ساب استفاده می‌شود. گاهی نیز طراحی این لقمه ساب‌ها تغییر پیدا می‌کند. این ابزار خود نیز انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است: 

لقمه ساب منیزیتی گرانیت 

لقمه ساب منیزیتی گرانیت که به لقمه سیمانی نیز معروف است از لقمه ساب‌های معروف است که از نوعی سیمان تهیه می‌شود. این سیمان به سیمان سورل معروف است که در ساخت آن اکسید منیزیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه این لقمه ساب از سیلیکون کارباید تشکیل شده که آن را به یک ساینده سنگ تبدیل می‌کند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  لقمه ساینده ماربل در کجا استفاده می شود؟

بنابراین این سنباده‌ها با توجه به ریز یا درشت بودنشان شماره گذاری می شوند. هر تعداد از دانه‌های سنباده که در یک اینچ مربع جا بگیرند، شماره آن را مشخص خواهند کرد. بر این اساس هر چه دانه درشت‌تر باشد عدد سنباده کمتر است و سایش آن هم زبرتر می‌گردد. به علاوه دانه‌های ریزتر عدد سنباده بیشتری داشته و سایش آن‌ها نرم‌تر است. لقمه ساب منیزیتی گرانیت هم با توجه به تنوع زیاد در سایش، با شماره سنباده مشخص می‌شوند. 

لقمه ساب لوکس گرانیت 

از این لقمه ساب برای پولیش نهایی و ظریف استفاده می‌شود و پس از استفاده از آن یک پولیش نهایی و ظریف انجام شده و سنگ کاملا براق می‌گردد. این لقمه جنسی از رزین دارد و ماده ساینده آن هم با لقمه‌های منیزیتی متفاوت خواهد بود. 

  1. لقمه‌ ساب ماربل 

به لقمه ساب ماربل در لاتین Frankfurt و در فارسی فرانکفورتی می‌گویند. این لقمه ساب نیز به مانند لقمه ساب‌های گرانیت شکلی شبیه به ذوزنقه دارد و دارای دو نوع شیاردار و بدون شیار می‌شود. نوع بدون شیار این ابزار بسیار کم مصرف است و این نوع شیاردار آن‌ها است که در صنعت بسیار کاربرد دارند. برهمین اساس می‌توان زیر مجموعه‌ این لقمه ساب‌ها را اینگونه معرفی کرد:

لقمه ساب منیزیتی ماربل

این لقمه‌ها شباهت زیادی به لقمه ساب‌های منیزیتی گرانیتی دارند و دقیقا از همان مواد تشکیل شده‌اند. تنها تفاوت این لقمه ساب‌ها در شکل ظاهری آن‌ها است. 

لقمه ساب اسیدی ماربل 

سنگ‌های گرانیت برای سایش نهایی به یک نوع لقمه احتیاج دارند اما سنگ‌های ماربل تا سایش نهایی به سه نوع لقمه نیاز پیدا می‌کنند. اولین لقمه از این لقمه‌ها به سوپر لوکس معروف است که در سایش نهایی با سنگ‌های ماربل برخورد دارد. لقمه ساب اسیدی هم دومین لقمه ساب است که وظیفه سایش سنگ‌های نرم را انجام می‌دهد.

این لقمه به دلیل داشتن مواد اسیدی برآمدگی های بسیار ریز سطح سنگ را از بین برده و آن را کاملا صاف می کند. آخرین لقمه برای سنگ‌های ماربل هم لقمه ساب شوینده بوده که وظیفه پاک کردن اسید های به جا مانده از لقمه قبلی را بر عهده دارد. لقمه سوپرلوکس و شوینده به صورت فرانکفورتی شیاردار هستند اما لقمه اسیدی به صورت بدون شیار است.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  اکسید منیزیم چیست و چه کاربردی دارد؟
انواع لقمه ساب
  1. لقمه ساب چرمی

دیگر لقمه سابی که بسیار متفاوت از لقمه‌ ساب‌های دیگر است، لقمه ساب چرمی است. این نوع از لقمه ساب در تولید سنگ چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به برس یا فرچه نیز معروف شده است. سنگ‌های چرمی در واقع سنگ‌هایی هستند که قسمت نرم آن‌ها توسط این لقمه‌ها ساب خورده و حالت فرورفتگی و برآمدگی بر روی سطح آنها ایجاد می‌شود.

لقمه ساب چرمی از رشته‌های پلاستیکی مخلوط با سنباده تشکیل شده‌اند و با مالش بر زدی سنگ، قسمت‌های نرم آن را ساییده و طرحی مانند طرح روی چرم ایجاد می کنند. این لقمه ساب هم به مانند لقمه گرانیت دارای شماره‌بندی است و از شماره‌های پایین شروع و تا شماره ۱۵۰۰ بالا می‌رود. علاوه بر این‌ها این لقمه ساب با ساختار و درگیری کمی که با سطح سنگ دارد، دارای عمر زیادی است. حتی ممکن است که تا چند هفته مورد استفاده قرار بگیرد. 

جمع بندی 

لقمه ساب از جمله ساینده‌های سنگ در صنعت سنگبری است که سنگ‌ها را صیقل می‌بخشد و یا اینکه آن‌ها را تمیز و براق می‌کند. این ابزار که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد در انواع متفاوتی تولید و به فروشگاه‌های فروش لقمه ساب در اصفهان عرضه می‌شود. شناخت این ابزار در پیشرفت سریع کار بسیار اهمیت دارد.

سوالات متداول

 لقمه ساب در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

می‌توان از لقمه ساب به عنوان ساینده سنگ در سنگ بری، کفسابی، ساختمان سازی و… استفاده کرد.

لقمه ساب بر چه اساسی تقسیم‌بندی می‌شود؟

لقمه‌ ساب‌ها با توجه به نوع سنگ و نیاز کاربر در سه دسته گرانیت، ماربل و چرمی قرار می‌گیرند.

لقمه ساب‌ها چگونه شماره‌گذاری می‌شوند؟

دانه‌های سنباده‌ای لقمه ساب‌ها باتوجه به جا گیری در یک اینچ مربع شماره‌بندی می‌شوند و شماره‌های پایین آن‌ها دانه‌های درشت با سایش زبرتر دارند و شماره‌های بیشتر دانه‌های ریز و سایش نرم‌تر خواهند داشت. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید