هر آنچه که باید در مورد کفسابی بدانید

هر آنچه که باید در مورد کفسابی بدانید

در حوزه ساخت‌ خانه و آپارتمان یکی از ابزارهایی که می‌توان گفت از اهمیت نسبتاً زیادی برخوردار است و تقریباً همه کارفرماها از آن استفاده می‌کنند، ساینده سنگ یا اصطلاحاً ساب سنگ نام دارد. این نوع ابزار در طی فرایند کفسابی یا همان سنگ سابی به کار برده می‌شود و در نهایت به کمک آن بسیاری از مشکلات سنگ‌ها در سطوح مختلف برطرف خواهد شد. در واقع در طی همین فرایند است که ساختمان‌های ساده به بناهای مجلل و باشکوهی تبدیل شده و کفسابی ارزش این سازه‌ها را دوچندان می‌کند. در همین راستا در ادامه این مقاله به شرح فرایند کفسابی و هر چیز دیگری که باید در رابطه با آن بدانید، پرداخته شده است. 

 کفسابی چیست؟

فرایند سایش و صیقلی کردن سنگ کف ساختمان به کمک دستگاه‌های ویژه و یا سنگ ساب کفسابی نام دارد. عملیات کفسابی به منظور تمیز کردن سطوح سنگ از هر گونه ناهماهنگی، پستی و بلندی یا ناهمواری انجام شده و در طی هر مرحله از آن ممکن است بین یک تا پنج میلی‌متر از سطح سنگ لایه‌برداری شود. در نهایت زمانی که شکل ظاهری سنگ کاملاً صاف و یک‌دست شده و یک سطح شفاف به دست بیاید، کار کفسابی به اتمام خواهد رسید.

به علاوه می‌توان گفت که در طی کفسابی به غیراز ناهمواری‌ها هر نوع کثیفی و آلودگی دیگر نیز از سطح سنگ پاک می‌شود. این عملیات همان‌طور گفتیم توسط محصولات مخصوص سایش سنگ که به آن‌ها لقمه ساب سنگ گفته می‌شود انجام شده و می‌تواند بین ۸ تا ۱۶ مرحله ادامه داشته باشد. پس در نتیجه کفسابی است که سنگ‌ها برای استفاده بخش‌های مختلف ساختمان‌ها مثل سنگ کف و سنگ نما ترمیم شده و کاملا صاف و شفاف می‌شوند. 

 کفسابی چیست؟

اهمیت کفسابی 

داشتن نمای داخلی و خارجی زیبا برای یک ساختمان موضوع بسیار مهمی است و افراد زیادی هنگام انتخاب خانه آن را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در نظر می‌گیرند. این مقدار توجه به ظاهر ساختمان‌ها را در واقع با ذات زیباجوی ما انسان‌ها ارتباط دارد؛ چراکه انسان همیشه به دنبال زیبایی بوده و به آن علاقه دارد. پس طبیعی است که بخواهیم در زیباترین فضاها زندگی یا کار کنیم.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با مواد اولیه برای ساینده های سنگ

به علاوه در نظر داشته باشید که یک ساختمان شیک با ظاهری مناسب حتی می‌تواند در جایگاه اجتماعی شما نیز تأثیر گذاشته و در اصطلاح عامیانه باکلاس‌تر است. کفسابی یا فعالیت‌های مختلف دیگر مثل نقاشی، نمای ساختمان، استفاده از ایزوگام و … همگی در جهت زیباتر شدن ظاهر ساختمان انجام می‌شوند. البته فرایند کفسابی مزیت‌های دیگری هم دارد که در ادامه بیشتر در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. 

مزیت‌های انجام فرایند کفسابی در ساختمان‌ها

بالاتر گفتیم که عملیات کف‌سابی و سایش سنگ که توسط سایندها انجام می‌شود برای یک ساختمان تا چه اندازه اهمیت دارد. در واقع این مهم بودن را می‌توان به خاطر مزیت‌های زیاد کفسابی دانست که عبارت‌اند از:

  • با انجام کفسابی هر گونه پستی و بلندی و ناهمواری که در سطح ساختمان وجود دارد، کاملاً از بین خواهد رفت. 
  • کفسابی است که باعث می‌شود باندهای موجود در سطح سنگ کف ساختمان با خود سنگ هماهنگ شده و متناسب‌تر دیده شوند. 
  • هرگونه کثیفی، آلودگی یا لک‌های سیاهی که باگذشت زمان بر روی سطح سنگ نشسته‌اند، توسط کفسابی از بین خواهند رفت.
  • در پایان کفسابی یک سطح کاملاً صاف، براق و بدون ناهمواری به دست می‌آید که می‌تواند به شفافی یک آینه باشد.
  • به کمک عملیات کفسابی و در طول زمان تمامی ترک و سوراخ‌های موجود در کف ساختمان برطرف شده و به نوعی عمر سنگ بیشتر خواهد شد. 
مزیت‌های انجام فرایند کفسابی در ساختمان‌ها

معایب کفسابی

  •  سطح سنگ‌هایی که عملیات کفسابی بر روی آن‌ها انجام می‌شود، حتماً به شستشو و رسیدگی مخصوص نیاز دارند.
  • در نظر داشته باشید احتمال نازک شدن سنگ‌ها با انجام لایه‌برداری در کفسابی و یا مشکلات دیگر نیز وجود دارد. 

نحوه انجام کفسابی

حتماً می‌دانید که امروزه در کف ساختمان‌ها مواد مختلفی به کار می‌رود، به همین خاطر فرایند کفسابی می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود. در هر حال به طورکلی کفسابی می‌تواند بر اساس مراحل زیر انجام شود:

پاک کردن سطح

برای شروع کفسابی، قبل از انجام هر کاری باید ابتدا تمام سطوح را از هر نوع جرم و آلودگی پاک کرد. این کثیفی‌ها می‌توانند شامل اشغال‌های بزرگ و گرد و خاک، مصالح ساختمانی باقی مانده و یا هر چیز دیگری باشد که باید همگی پاک شوند. با انجام این کار در واقع هم موانع موجود برای کفسابی را برطرف خواهید کرد و هم سرعت انجام کارتان بیشتر می‌شود.

مثلا اگر بخواهید کف یک اتاق را کفسابی کنید در ابتدا باید به مدت یک یا دو روز تمام وسایل اتاق را تخلیه کرده و کسی هم به آنجا رفت و آمد نداشته باشد. مطمئن باشید با رعایت این نکات کار کفسابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین دردسر برای ساکنین انجام خواهد شد. 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  سنگ سنباده رومیزی؛ انواع و کاربردها
نحوه انجام کفسابی

برطرف کردن ناهمواری‌ها

در مرحله بعد از تمیزکاری سطوح کار کفسابی آغاز می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفتیم در کفسابی از محصول لقمه ساب (سنگ سنباده) استفاده می‌شود که در این قسمت با کمک این محصول سنگ‌ها کاملاً یک‌دست شده و همه پستی و بلندی از بین خواهند رفت. 

پر کردن درز و شکاف‌های موجود

در این قسمت باید با تهیه لقمه ساب مخصوص این کار یعنی لقمه ساب ۶۰ شکاف‌هایی که ممکن است درون سنگ‌ها به وجود آمده باشند را پرکرده و آن‌ها را بپوشانید. 

رفع خطوط باقی‌مانده بر روی سطح و براق کردن آن

پس از پر کردن درز و شکاف‌ها ممکن است همچنان خطوطی بر روی سنگ باقی‌مانده باشد که باید با استفاده از لقمه ساب مناسب آن‌ها را برطرف کرد. فرایند براق‌سازی سطح نیز باید حتماً در طی کفسابی انجام شود. 

به کار بردن ساب سنگ‌های مختلف

در آخرین مرحله از این عملیات به کمک یک ساب سنگ با لقمه ساب ۸۰۰ می‌توانید سطح مدنظر خود را به شکل ویژه‌ای درخشنده‌تر کنید. 

سخن پایانی

در آخر می‌توان از کفسابی به عنوان یکی از مراحل مهم و تأثیرگذار در ساختمان‌سازی یادکرد که جای خود را در سازه‌های شخصی و اداری محکم کرده است. کفسابی مزیت‌های زیادی دارد و با انجام آن می‌توان یک سطح صاف و صیقلی به دست آورد. فراموش نکنید که ابن فرایند به کمک ساب سنگ‌ها انجام می‌شوند که شما می‌توانید برای تهیه آن‌ها به فروشگاه ساینده سنگ در اصفهان مراجعه کرده و دستگاه مدنظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنید.

سؤالات متداول

1. رایج‌ترین ماده مورد استفاده در ساب سنگ چیست؟

اکسید آلومینیوم که به خاطر سختی و دوام بالای خود شناخته شده است، به عنوان متداول‌ترین ماده در کاغذ سنباده و چرخ‌های سنگ‌زنی شناخته می‌شود. 

2. هزینه فرایند کفسابی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

هزینه‌ای که شما باید برای کفسابی سطح یک ساختمان بپردازید در واقع بسته به متراژ کف ساختمان مدنظر شما و عوامل دیگری مثل نوع روش کفسابی به کار رفته و بسیاری موارد دیگر متفاوت خواهد بود. 

3. آیا کفسابی از فرایندهای مهم در ساختمان‌سازی به شمار می‌آید؟ 

بله. در واقع به وسیله کفسابی می‌توان به انواع و اقسام ساختمان‌های مختلف جلوه زیباتری داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید