آشنایی با کاربردهای اپوکسی در صنعت سنگ

آشنایی با کاربردهای اپوکسی در صنعت سنگ

استحکام و زیبایی در برخی از سنگ‌ها به مواد و ابزاری وابسته‌اند که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اپوکسی هم مانند ساینده سنگ یکی از این مواد است که افزایش مقاومت و زیبایی آن به شرایطی بستگی دارد که سنگ‌ها در آن استفاده می‌شوند. این ماده به شکل‌های مختلف در جهت مقاوم سازی در صنعت سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که تخلخل‌های موجود در سنگ را پر می‌کند؛ بنابراین می‌توان آن را یکی از اجزای مهم در صنعت سنگ به حساب آورد که به سنگ‌ها حالتی یکپارچه و مستحکم می‌بخشد. کاربرد اپوکسی برای افراد شاغل در زمینه صنعت سنگ از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب در ادامه مقاله بیشتر با این ماده‌ی پرکاربرد آشنا خواهید شد. 

انواع چسب اپوکسی

اپوکسی چیست؟

یک نوعی از پلیمر که به دلیل ساختار مولکولی‌اش خاصیت ارتجاعی پیدا کرده را اپوکسی می‌نامند. طی واکنش‌های شیمیایی و یا ترکیب کردن دیگر مواد طی حرارت زیاد، رزین‌های این ماده سخت و محکم می‌شوند. آنچه که به عنوان اپوکسی در صنعت سنگ کاربرد دارد، محلولی شیمیایی متشکل از دو جزء رزین و هاردنر است. این مواد هنگامی که با نسبت مشخص با یکدیگر مخلوط شوند، تشکیل یک رزین خواهند داد. اپوکسی در صنعت سنگ مانند یک چسب با قابلیت نفوذپذیری زیاد، در کلیه قسمت‌های ضعیف سنگ شامل صفحات ضعف، شکستگی‌ها، ترک‌ها و حفره‌های ریز و مویی است. این ماده پس از خشک شدن به سنگ استحکام بسیار بالایی می‌بخشد و حالتی یکپارچه به آن می‌دهد. علاوه بر این‌ها با توجه به اینکه ظاهری شفاف و شیشه‌ای دارد، در زمینه سنگ ناپیدا بوده و هم‌چنین ساب‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد. 

انواع چسب اپوکسی

چسب‌های اپوکسی در دو دسته تک جزئی و دو جزئی قرار می‌گیرند. نوع تک جزئی آن سریع خشک و آماده می‌شود و به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. اپوکسی دو جزئی اما بعد از ۲۴ ساعت محکم و سخت خواهد شد. به همین دلیل است که به آن چسب اپوکسی دوقلو هم می‌گویند.

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  هر آنچه درباره سنگ ساب اسیدی باید بدانید

مزایای اپوکسی در صنعت سنگ 

اپوکسی مزایایی منحصر به فرد دارد که افراد را برای استفاده از آن مجاب خواهد کرد. این مزایا به شرح زیر هستند: 

  1. اپوکسی می‌تواند در برابر تغییرات دمایی به خصوص سرد وگرم شدن محیط مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهند. 
  2. اپوکسی هم‌چنین دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط فشاری و کششی است که از ویژگی‌های مهم مصالح به کار برده شده در ساختمان به شمار می‌رود. 
  3. در بین مزایای آن مقاومت بالا در برابر شوک مکانیکی و ضربه نیز دیده می‌شود.
  4. پایداری و تعادل شیمیایی بالایی که اپوکسی دارد به دلیل عدم واکنش‌پذیری آن است.
  5. دیگر مزیت آن مقاومت حرارتی بالا است که در اثر آن انتقال حرارت اتفاق نمی‌افتاد.
  6. اپوکسی کاملا غیر سمی است.
  7. مهم‌ترین بخش از آن که استفاده از اپوکسی را آسان می‌کند، سرعت خشک شدن زیاد است. 
  8. خاصیت چسبندگی زيادی به مواد مختلف به ویژه سنگ‌ها دارد. به همین دلیل در کار‌های متنوع به هر جنس از سطوح متصل گردد.
کاربردهای اپوکسی در صنعت سنگ 

کاربردهای اپوکسی در صنعت سنگ 

با توجه به مزایایی که شمرده شد، اپوکسی در صنعت سنگ کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از کاربردهای آن عبارتند از: 

  1. صنعت سنگ‌های ساختمانی و تزئینی 

اپوکسی که دو جز رزین و هاردنر دارد را می‌توان در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، خودرو سازی، صنایع شیمیایی و … به کار برد. علاوه بر این یکی از کاربردهای اپوکسی در صنعت سنگ مربوط به سنگ‌های ساختمانی و تزئینی است. اهداف مختلفی در این کاربردها مورد بحث است که در نهایت هم نوع محصول متفاوت خواهد بود. بنابراين از اپوکسی در بخش‌های مختلف صنعت سنگ از فراوری، برش، سایزینگ، جلادهی و… استفاده می‌شود. این کاربرد به دلیل افزایش استحکام، اتصال قطعات، ترمیم و از بین بردن ترک‌ها و یا زیبایی است. 

صنعت سنگ مصنوعی 

رزین اپوکسی یکی از افزوده‌های بتن بر پایه پلی کربوکسیلیک در صنعت سنگ مصنوعی است. با استفاده از این ماده مقاومت در بتن بالا می‌رود و باعث می‌شود در مدت طولانی هیچگونه تغییری نداشته باشد. بنابراین در زمان هایی که بتن نیاز به مقاومت بیشتری دارد، از اپوکسی استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر با توجه به اهمیتی که مقاومت سنگ دارد، این محصول باعث جلوگیری از خطرات احتمالی در صنعت سنگ و ساختمان نیز خواهد شد. 

  1. توری سنگ 
شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید  آشنایی با انواع مواد اولیه ساینده سنگ

دیگر کاربرد اپوکسی در صنعت سنگ، اپوکسی توری سنگ است. مراحل فرآوری سنگ‌های ساختمانی مانند مرمر، کاشی، سرامیک و… که به پایان برسد، پشت آن‌ها یک توری قرار می‌دهند. این توری به سنگ استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و مقاومت فشاری و شکنندگی آن را افزایش می‌دهد. به‌علاوه از جدا شدن قطعات مختلف سنگ هنگام حمل و نقل، پولیش و یا نصب جلوگیری می‌کند تا دچار ترک یا شکستگی نشوند. این توری به تنهایی به سنگ نمی‌چسبد و به همین دلیل برای چسباندن آن به رزین اپوکسی احتیاج است. به این حالت از اپوکسی، اپوکسی توری سنگ می‌گویند. بنابراین با اپوکسی توری سنگ مش فایبر گلاس به قطعات سنگ به خوبی می‌چسبد که در نهایت موجب انسجام و حفظ قطعات سنگ در کنار یکدیگر می‌شود.

  1. چسب سنگ اپوکسی 

یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت سنگ ساختمان، چسب سنگ است که از آن برای اتصال قطعات سنگی در داخل و خارج از خانه ها استفاده می‌شود. چسب سنگ اپوکسی از متداول‌ترین انواع چسب سنگ به شمار می‌رود که می‌توان آن را از نمايندگی‌های مختلف لقمه سنگ در اصفهان تهیه کرد. 

جمع بندی 

اپوکسی یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت سنگ است که به طور معمول از آن جهت استحکام و یکپارچگی سنگ‌ها استفاده می‌کنند. این ماده با حالتی سفت و سخت و شفاف در زمینه سنگ قرار می‌گیرد و اجزای سنگ را کنار یکدیگر نگه می‌دارد. 

سوالات متداول

علت استفاده از اپوکسی در صنعت سنگ چیست؟

اپوکسی سنگ نفوذپذیری زیادی در قسمت‌های ضعیف سنگ شامل صفحات ضعف، شکستگی‌ها، ترک‌ها و حفره‌های ریز و مویی دارد و هم‌چنین سریعا خشک می‌شود. 

کاربرد اپوکسی در صنعت سنگ چیست؟

این ماده به سنگ استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و باعث می‌شود سنگ در مدت طولانی بدون تغییر باشد.

بیشترین کاربرد اپوکسی در صنعت سنگ چیست؟

اپوکسی با ویژگی که دارد بیشتر به عنوان چسب سنگ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید